Våra tidigare uppsättningar
En kavalkad av revynummer om människor då och nu. Musik, dans och sång. Ett eftertraktansvärt besök av Alfhild, Kurtans ena tant, gläder publiken. Och ett speciellt besök av Zarah Leander. Även Ales ungdomar finns med i en träffsäker sketch om mobiler.
En av Shakespeares klassiker.
Dansbanan började sin bana som några utlagda plankor utanför Spinneriet. Så småningom byggdes en riktig dansbana. Vår pjäs sträcker sig över 100 år, inför jubileet. En sketchartad föreställning men många goa låtar och händelser under åren. Som exempel fanns en ”kärlekstunnel” där kelsugna danspar kunde dansa in i!
Idén till pjäsen kom från Gunnar Andersson som följt dansbanans olika skeenden i många år. Till exempel när den brann, både första och andra gången.
Anna-Margareta Alströmer, Guldtunnan kallad efter att ha ärvt 400.000 silverriksdaler efter både sin morfar Niklas Sahlgren och farfar Jonas Alströmer, skulle giftas bort 1782. Hon har tre friare, som i sagan. Svägerskan tycker att Guldtunnans kusin Jonas är en bra kandidat, men tyvärr för ung. Hon är 16 år och han 13. Gustav III vill att hon gifter sig med hans hovstallmästare Fredrik Munk, men denne man är alldeles för pilsk för ett äktenskap och faller på snöret. Siste friaren är Nils Silfverschiöld, bror till den andra svägerskan, faller alla i smaken och bröllop ståndar. Och enligt alla böcker blev det ett mycket lyckligt äktenskap. Bellmans musik kryddar föreställningen.
Folklustspel – I oroliga krigstider smiter Räven från Tyskland till Sverige på jakt efter den gula diamanten. Naturligtvis uppstår det förvecklingar, missförstånd och annat trassel som sig bör i en fars.
Lottor och militärer både syns och hörs. Och hur går det för Räven?
En samhällskritisk pjäs skriven av Nils Krok 1906 om hur fattigvården inte fungerade och människor, främst kvinnor hamnade på obestånd. Vi får följa Ingeborg Holms tragiska historia. Hur hon som änka inte kunde ha kvar sina barn och hamnade på fattighuset. En historia som hade länkar till nutid.
Medeltidapjäs
Märta Andersson är en fd skådespelerska som lever ensam och har tråkigt. Närmsta granne är hennes fd påklädare Percy Persson. Hon tar sina sista pengar och köper en bussbiljett till ändhållplatsen. Percy följer med henne. De kommer till Pensionatet Solberga och till sin stora förvåning finns det ett rum reserverat för henne. Hon tar det och resten blir en invecklad historia med ett lyckligt slut. Med musik och sång 40-talstappning.
Pjäsen handlar om batterifabriken Tudor i Nol, som var verksam från 1914 fram till 1999. Under sin tid ägdes fabriken av Tyskland, Finland, Amerika, Spanien och Sverige. Vi får följa människorna och deras öden under flera år. Vår stjärnskådespelare var Gunilla Poppe vars far var chef för Tudor under 25 år. Pjäsen innehåller mycket musik, dans och sång, till exempel Tudor Slickers, ett gäng snygga brandmän i blommiga sidenkallingar.
Den handlar om PA Carlmark som flyttade sitt repslageri från Åmål till Älvängen efter en dispyt med Åmåls kommun. PA Carlmark ville att kommunen skulle räta ut en väg så att han skulle få plats med sitt repslageri men kommunen sa nej.
-Då flyttar jag, sa PA Carlmark. Sagt och gjort. Och 1916 kom han med tåg tillsammans med de flesta av sin personal till Älvängen. Repslageriets maskinpark kom per båt. Vi får möta de finska arbetarna som anlände på en söndag och började arbeta på måndagen. Om PA Carlmarks högra hand, juden Israel,4som var så rädd för tyskarna att han stod och gjorde honnör när transittågen åkte förbi. Mycket musik eftersom en hel kör var med i ensemblen.
Idag är repslageriet museum men verksamheten fortgår. Man har slagit 25 ton rep till ostindiefararen Götheborg.
Gustava Mattsson blev Älvängens första handelskvinnan. Vid unga år blev hon änka med två barn. Maken dog samtidigt som de blev lurade på en årsinkomst. Gustava bakade till kalas och för att ta vara på eftervärmen i ugnen började hon med att grädda skorpor, som blev en stor succé. Det finns många än som minns Mattsons affär. Hon dog vid hög ålder tämligen förmögen. Vi berättar om hennes liv i både mot-och medgång.